Na całym świecie wyrzuca się rocznie setki miliardów kubków jednorazowego użytku. Większość z nich wyprodukowana jest z papieru. Oszczędzając jeden kubek dziennie przez 40 lat pomoglibyśmy zachować: 6 drzew, 672 kilogramy drewna, 86 kilogramów śmieci oraz 18 dni energii dla zasilenia domu[1]. Czy Polacy są świadomi ekologicznie i co robią dla ochrony środowiska, zbadał TNS na zlecenie Starbucks® w związku z promowaniem w polskich kawiarniach kubków Starbucks® wielokrotnego użytku.
Ekoświadomi Polacy
Jak wskazują badania przeprowadzone dla Starbucks®, tematy ekologii nie są Polakom obce. Aż 63% społeczeństwa deklaruje, że korzystanie z przedmiotów przyjaznych środowisku ma dla nich znaczenie. W grupie badanych kobiet, 67% odpowiedziało, że troska o naturę jest dla nich ważną kwestią. Zaś wśród mężczyzn takie samo zdanie miało 59%. Wiek nie ma znaczenie – i starsi i młodsi jednakowo twierdzą, że przykładają wagę do ochrony środowiska. Co interesujące, największą świadomość ekologiczną wykazują mieszkańcy wsi (66%).
Produkty wielokrotnego użytku jako sposób na ochronę środowiska
Stan naszego otoczenia zależy w dużej mierze od aktywności każdego z nas. Twierdzi tak połowa naszego społeczeństwa[2]. Jednym ze sposobów na ochronę środowiska jest korzystanie z produktów wielokrotnego użytku. Spośród ankietowanych aż 63% stwierdziło, że zna takie produkty. Najbardziej rozpoznawalnymi przedmiotami wielokrotnego użycia są materiałowe torby na zakupy. Wyróżniło je 88% osób w grupie respondentów. Z kolei butelki wielokrotnego użytku wskazało 64% badanych. Trzecie miejsce w tym rankingu zajęły kubki do kawy wielokrotnego użytku – ich znajomość zadeklarowała ponad połowa badanych. Niemal co czwarty Polak kojarzy ekologiczne pieluchy dziecięce.
Tańsza kawa w „ekokubku”
U Polaków wzrasta nie tylko świadomość produktów, które są przyjazne środowisku, ale również poziom korzystania z nich. Choć wciąż najpopularniejsze są ekologiczne torby, co piąty z nas korzysta z kubków do kawy wielokrotnego użytku. Dzięki takim zwyczajom możemy lepiej chronić środowisko naturalne. Produkcja czterech papierowych kubków to 373 gramy dwutlenku węgla[3]. Dane światowe wskazują, że do wytworzenia 16 milionów kubków papierowych w USA zużywa się 0,5 miliona kilogramów plastiku, 15 miliardów litrów wody, 6,5 miliona drzew i produkuje 114 milionów kilogramów odpadów[4].
Polacy, którzy sięgają po kubki do kawy wielokrotnego użytku to zazwyczaj ludzie młodsi, między 15. a 24. rokiem życia (23%). Zwykle są to mieszkańcy miast, którzy częściej piją kawę poza domem.
Firma Starbucks® od lat zachęca ludzi do większej troski o środowisko naturalne propagując korzystanie z własnych kubków. W 2013 roku Starbucks® sprzedał 46,9 miliona napojów w termicznych kubkach, czyli o 22% więcej niż w 2012 roku (35,8 miliona)[5]. Starbucks® wprowadził też do swojej oferty kubki wielokrotnego użytku, które pojawiły się w Polsce w styczniu 2014 roku. Celem inicjatywy jest ochrona środowiska poprzez zmniejszanie ilości marnowanego papieru. Miłośnicy marki Starbucks® mogą cieszyć się swoją świeżo zaparzoną kawą, nie tracąc ani odrobiny przyjemności, a przy okazji dbać o naturę. Taka postawa jest doceniana przez Starbucks® w postaci specjalnej zniżki, która działa na świecie od 1985 roku. Za design nowych kubków posłużył charakterystyczny i powszechnie kojarzony biało-zielony, papierowy kubek. Kubki Starbucks® wykonane są z wysokiej jakości materiałów, dzięki czemu są lżejsze niż jego ceramiczne odpowiedniki, a również można je myć pod bieżącą wodą.
*Badanie TNS przeprowadzone na zlecenie Starbucks w dniach 23.05-28.05.2014 r. na próbie ogólnopolskiej, losowo wybranej, reprezentatywnej grupie 1000 mieszkańców Polski w wieku 15 i więcej lat.
[1] Grafika Why reuse a cup, http://www.onegreenplanet.org/news/infographic-why-reuse-a-cup/
[2] Badanie świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski 2013, Raport PBS przygotowany dla Ministerstwa Środowiska
[3] Grafika Why reuse a cup, http://www.onegreenplanet.org/news/infographic-why-reuse-a-cup/
[4] Grafika B.Y.O.K. – Bring Your Own KeepCup, http://www.arteideas.co.uk/blog/category/eco-infographics/
[5]Starbucks Global Responsibility Report. Goals and progress 2013, http://globalassets.starbucks.com/assets/98e5a8e6c7b1435ab67f2368b1c7447a.pdf
dostarczył infoWire.pl
Link do strony artykułu: https://wm.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/ekopolacy-rosnie-swiadomosc-znaczenia-przedmiotow-wielokrotnego-uzytku